روغن مایع سرخ کردنی خواص و مضرات ان
نوشته شده توسط : آقای شریفی

در میان اکثر مردم غذاهای سرخ شده طرفداران بسیاری دارد البته با وجود ضررهای ان باز هم کشش داریم نسبت به ان ها در گذشته از روغن حیوانی استفاده می شده است؛ اما به دلیل کلسترول بالا، شرکت ها روغن های سالم تری تولید کردند که بیماری های مرتبط با روغن را کاهش دهند. با بررسی میزان کلسترول و سایر موارد مضر، روغن‌زیتون تصفیه شده فامیلا تولید و به بازار عرضه شد. علاوه بر پخت و پز، می تواند خواص زیادی به غذا اضافه نماید. در سراسر دنیا، بیشتر از روغن گیاهانی بهره می برند که زیاد کشت می شود. در ایران نیز به همین دلیل از روغن های آفتابگردان و کلزا بیشتر استفاده می شود. انواع روغن موجود در بازار، دارای تنوع بسیار بالایی است. روغن‌زیتون تصفیه شده بر اساس میزان حرارتی که می تواند متحمل شود، برای سرخ کردن، پخت و پز و سالاد، می تواند مورد استفاده قرار گیرد. مصرف بیش از اندازه اسیدهای چرب اشباع نشده چند زنجیره‌ای امگا ؟ که در انواع روغن‌های گیاهی از جمله روغن دانه آفتابگردان وجود دارد، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را در خانم ها پس از رسیدن به سن یائسگی افزایش دهد و ریسک ابتلا به سرطان پروستات را هم در مردان بالا ببرد، بنابراین بهتر است با مصرف به اندازه این روغن، فقط از فواید آن بهره‌مند شوید و زمینه ابتلا به انواع بیماری‌ها را با زیاده روی در مصرف روغن‌های گیاهی به بهانه سالم بودنشان، در خود افزایش ندهید.

فرق روغن سرخ کردنی با پخت وپز

روغنی که برای مصارف مختلفی انتخاب می‌کنید، باید متناسب با نوع آشپزی باشد، اما یک روغن خنثی با نقطه دود بالا، مثل روغن کانولا یا روغن بادام پالایش شده، می‌تواند تمام مصارف بالا را پوشش دهد. روغن‌های سرخ کردنی نسبت به روغن‌های مایع مخصوص پخت و پز دارای تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای هستند. یکی از اولین ویژگی‌های مهم روغن سرخ کردنی میزان مقاومت در برابر حرارت است. یک روغن سرخ‌کردنی خوب باید در برابر حرارت بالا مقاوم باشد و یا اصطلاحا نقطه‌ی دود بالایی داشته باشد، یعنی در برابر حرارت بالا نسوزد و دود نکند.

روغن آفتابگردان

این روغن پرکاربردترین روغن سرخ کردنی در بین ایرانی‌ها است. روغن آفتابگردان به دلیل تحمل بالای حرارت و اکسید نشدن سریع، از سال ۱۸۳۰ در روسیه به تولید صنعتی رسید. روسیه و اوکراین جزو بزرگ ترین تولیدکنندگان روغن دانه آفتابگردان در دنیا محسوب می‌شوند. حواستان باشد که روغن آفتابگردان هم مانند سایر چربی‌ها کالری نسبتا بالایی دارد و ریزمغذی‌های مفید موجود در آن، نباید باعث استفاده بیش از حد آن در برنامه غذایی شما شود. وجود سطح بالایی از ویتامین E و پایین بودن سطح چربی‌های ترانس و اشباع در این روغن باعث شده متخصصان تغذیه آن را به عنوان یکی از بهترین روغن‌های دوستدار قلب معرفی کنند.

 





:: برچسب‌ها: روغن، خرید روغن، فروشگاه اینترنتی توشه بر، انواع روغن ,
:: بازدید از این مطلب : 248
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: