روغن آفتابگردان
نوشته شده توسط : آقای شریفی

این روغن پرکاربردترین روغن سرخ کردنی در بین ایرانی‌ها است.مصرف روغن آفتابگردان به دلیل تحمل بالای حرارت و اکسید نشدن سریع، از سال ۱۸۳۰ در روسیه به تولید صنعتی رسید. روسیه و اوکراین جزو بزرگ ترین تولیدکنندگان روغن دانه آفتابگردان در دنیا محسوب می‌شوند. حواستان باشد که روغن آفتابگردان هم مانند سایر چربی‌ها کالری نسبتا بالایی دارد و ریزمغذی‌های مفید موجود در آن، نباید باعث استفاده بیش از حد آن در برنامه غذایی شما شود. وجود سطح بالایی از ویتامین E و پایین بودن سطح چربی‌های ترانس و اشباع در این روغن باعث شده متخصصان تغذیه آن را به عنوان یکی از بهترین روغن‌های دوستدار قلب معرفی کنند. البته مصرف بیش از اندازه اسیدهای چرب اشباع نشده چند زنجیره‌ای امگا ؟ که در انواع روغن‌های گیاهی از جمله روغن دانه آفتابگردان وجود دارد، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را در خانم ها پس از رسیدن به سن یائسگی افزایش دهد و ریسک ابتلا به سرطان پروستات را هم در مردان بالا ببرد، بنابراین بهتر است با مصرف به اندازه این روغن، فقط از فواید آن بهره‌مند شوید و زمینه ابتلا به انواع بیماری‌ها را با زیاده روی در مصرف روغن‌های گیاهی به بهانه سالم بودنشان، در خود افزایش ندهید. روغن آفتابگردان به شرط سالم تهیه شدن، یکی از سالم‌ترین روغن‌های نباتی است. این روغن سرشار از ویتامینE، اسید فولیک، ویتامینB، آهن و روی بوده و در کاهش شدت دفعات گُر گرفتگی به زنان یائسه کمک کرده و از مشکلات بیماری قند می‌کاهد. این روغن به دلیل غنی بودن از اسیدهای چرب غیراشباع برای سلامتی مفید و در تثبیت کلسترول خون موثر است. روغن آفتابگردان سالم، رنگ زرد روشن و شفاف و طعم مطلوبی دارد و روغنی مناسب برای پخت و پز غذا و استفاده در سس‌های سالاد است. 

چربی‌ها

خواص روغن آفتابگردان بر خلاف تصور بسیار است .روغن آفتابگردان، چربی‌های اشباع کم و چربی‌های غیراشباع سالمی دارد. روغن آفتابگردان لینولئیک، مقادیر بالای چربی‌های چندغیراشباع، به‌ویژه اسیدهای چرب امگا۶ دارد که در فرآیندهایی مانند ساخت موهای محکم و درمان زخم‌ها نقش‌دارد. روغن آفتابگردان با اولئیک بالا، بیشتر از چربی تک‌غیراشباع و امگا۹ که برای حفظ حافظه، جلوگیری از سرطان و کاهش فشارخون موثر است، تشکیل‌می‌شود. اسيد چرب غير اشباع، که ترکیبی از روغن‌های اولئیک و لینولئیک است، می‌تواند دمای پخت بالایی را تحمل‌کرده و چربی‌های ترانس نمی‌سازد. 

 آنتی‌اکسیدان و مواد شیمیایی گیاهی

آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی گیاهی، با مبارزه با رادیکال‌های آزاد، دربرابر بیماری‌ها از بدن محافظت‌می‌کنند. روغن آفتابگردان، حاوی طیفی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی گیاهی مانند ویتامین E، بتائین، اسیدفنولیک، کولین، آرژنین و لیگنان‌ها است. این‌ها، توانایی مبارزه با سرطان‌ها، تقویت حافظه و افزایش سلامت قلبی‌عروقی را دارند. سطح بالای آنتی‌اکسیدان و مواد شیمیایی گیاهی، روغن آفتابگردان را به انتخابی عالی برای افزایش مواد مغذی غذا، تبدیل‌می‌کند.خرید روغن آفتابگردان، به‌دلیل خواص زیاد برای سلامتی، پوست و مو، یکی از سالم‌ترین روغن‌ها محسوب‌می‌شود و معمولا به دیگر روغن‌های سنگین‌تر مانند روغن‌های نارگیل، بادام، گل‌رنگ و زیتون ترجیح‌ داده‌می‌شود. جهت خرید روغن آفتابگردان ارگانیک می تواند به سوپرمارکت اینترنتی مراجعه کنید.

 





:: برچسب‌ها: خرید روغن آفتابگردان، خواص روغن آفتابگردان، فروشگاه اینترنتی توشه بر ,
:: بازدید از این مطلب : 255
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: