میزان تولید و مصرف مغزها در ایران
نوشته شده توسط : آقای شریفی

 تولید انواع محصولات خشکباری ما در سال ۹۵ بیش از یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن بوده است.سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن انواع خشکبار صادر و حدود ۸۰۰ هزار تن آن در کشور مصرف می‌شود که میزان سرانه مصرف خشکبار در ایران به ۱۰ کیلوگرم می‌رسد که حدود چهار برابر بیش از متوسط سرانه مصرف خشکبار در جهان است. اما اگر خرما را نیز با سرانه مصرف ۱۲ کیلوگرمی‌اش در گروه این محصولات به حساب بیاوریم، میزان مصرف سرانه محصولات خشکباری در ایران به ۲۲ کیلوگرم می‌رسد. 

تاریخچه کشت و سطح زیر کشت بادام زمینی در ایران

 این گیاه اولین بار در سال 1389 شمسی توسط شخصی به نام ابراهیم پورداوود از اروپا وارد ایران شده و در ناحیه آتشگاه از توابع شهرستان رشت کشت گردید. پس از آن کشت چای به برخی دیگر از مناطق استان گیلان گسترش یافت. هم اکنون کشت بادام زمینی در اراضی اطراف سفیدرود شامل شهرستانهای آستانه اشرفیه، لشت نشاء، آبکنار، انزلی، حوزه تالش و صومعه سرا بوده و بطور محدودی نیز در اطراف گرگان، دزفول و جیرفت کاشته می شود. در سال 1361، سطح زیر کشت بادام زمینی حدود 2000 هکتار با میانگین حدود 1 تن دانه بود. هم اکنون سطح زیر کشت بادام زمینی در استان گیلان، 2584 هکتار بوده و میزان تولید نیز 8/8691 تن می باشد. بیشترین سطح زیر کشت و مقدار تولید مربوط به شهرستان آستانه اشرفیه می باشد. 

بادام زمینی آستانه اشرفیه مرغوب‌ترین نوع بادام است

 یکی از بادام کاران آستانه اشرفیه که فرآوری و فروش بادام  را نیز انجام می‌دهد درباره نوع و کیفیت بادام زمینی می‌گوید: بادام زمینی آستانه که از اواخر فروردین و در ریگزارهای مرطوب کاشته می‌شود مرغوب‌ترین نوع بادام زمینی است که بسته به مرغوبیت زمین و نوع بذر، از هر بوته بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ گرم بادام به دست آمده و بعد از آن بادام زمینی دشت مغان از کیفیت خوبی برخوردار است.مرغوبیت زمین و بذر دو عامل مهم در به دست آمدن بادام زمینی مرغوب است. زمین‌های آبرفتی و بذرهایی که در آفتاب خشک شده باشند بهترین نوع زمین و بذر محسوب می‌شوند که باعث تولید بیشتر بادام زمینی شده و محصول مرغوبتری از این زمین‌ها به دست می‌آید. قاچاق بادام زمینی و واردات این محصول به صورت غیرمجاز، بادام آستانه را در شرایط نامطلوبی قرار داده بود، خوشبختانه اخیراً از ورود کامیون‌های حامل بادام زمینی بدون بارنامه در شهرستان ممانعت به عمل می‌آید و بادام‌های دیگر مناطق در بادام خشک کنی‌های آستانه به نام بادام آستانه وارد بازار نمی‌شوند.

 





:: برچسب‌ها: بادام، خرید بادام، فروش بادام، فروشگاه اینترنتی توشه بر ,
:: بازدید از این مطلب : 1080
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 11 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: