نکات تغذیه ای برای حفظ قدرت سیستم ایمنی در افراد مبتلا به ایدز
نوشته شده توسط : آقای شریفی

افراد مبتلا به ایدز بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و برخی از سرطان ها قرار می گیرند. این امر ناشی از ماهیت مخرب و التهابی ویروس ایدز و عوارض جانبی برخی از درمان های ضدویروسی است. همچنین مصرف یک رژیم غذایی سالم ممکن است در کمک به کاهش خطر پیشرفت این شرایط موثر باشد. تغذیه صحیح برای افراد مبتلا به ایدز بسیار ارزشمند است، به طوریکه آگاهی از موادغذایی مفید و مضر می تواند در حفظ استحکام سیستم ایمنی مفید باشد.

 

تغذیه صحیح کمک می کند به :

به حداقل رساندن علائم مرتبط با ایدز

کاهش عوارض جانبی درمان های دارویی

افزایش کیفیت زندگی

بهبود مقاومت بدن به سایر عفونت ها و عوارض

مصرف موادغذایی سالم در زمانی که ویروس تحت کنترل است:

افراد مبتلا به ویروس ایدز معمولا برای پیروی از یک اصول تغذیه ای یکسان با نمونه ی توصیه شده برای سایر افراد تشویق می شوند. هرچند تغییراتی در رژیم غذایی براساس وضعیت سلامتی افراد مورد نیاز است:

 

مصرف میزان کالری کافی برای دستیابی و حفظ وزن سالم

مصرف رژیم غذایی سالم شامل تنوعی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، فرآورده های لبنی کم چرب و موادغذایی با پروتئین بدون چربی

انتخاب چربی های سالمی از جمله روغن زیتون، روغن کانولا و منابعی از امگا ۳ از جمله سالمون، تن، قزل آلا، شاه ماهی، گردو، بذرکتان و لوبیا سویا

محدود کردن چربی های اشباع شده ( موجود در گوشت ها و فرآورده های لبنی پرچرب) و چربی های ترانس

نوشیدن روزانه مایعات به میزان کافی؛ مصرف آب، شیر کم چرب، چای یا سایر نوشیدنی های سالم

نکات مهم تغذیه ای

گوشت را به میزان کافی مصرف کنید. افراد مبتلا به ایدز کمی بیشتر از سایر افراد به دریافت پروتئین نیاز دارند. پروتئین برای ساخت، ترمیم، حفظ سلول ها در بدن و همچنین برای هورمون ها، آنزیم ها و اجزای سیستم ایمنی بدن مورد نیاز است. از منابع خوب پروتئینی می توان به گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، فرآورده های لبنی کم چرب، تخم مرغ و حبوباتی از جمله لوبیاها و عدس ها اشاره کرد.

موادغذایی غنی از ویتامین ها و موادمعدنی مصرف نمایید. جذب برخی از ویتامین ها و موادمعدنی از جمله روی، آهن، سلنیوم و ویتامین B12 در افراد مبتلا به ایدز ممکن است به خوبی صورت نگیرد. بنابراین برای بررسی کمبودهای تغذیه ای و همچنین برای مشورت در مورد استفاده از مکمل های گیاهی یا غذایی برای جلوگیری از بروز تداخلات دارویی به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید.

موادغذایی ایمن مصرف کنید. سیستم ایمنی افراد مبتلا به ایدز ضعیف است و این افراد نسبت به مسمومیت های غذایی آسیب پذیرتر هستند. بنابراین از مصرف فرآورده های حیوانی خام اجتناب کنید، میوه ها و سبزیجات را قبل از مصرف بشویید، همچنین از چاقو و تخته برش جداگانه ای برای گوشت خام و فرآورده های آن استفاده نمایید. از نوشیدن آب دریاچه و رودخانه پرهیز کنید، همچنین استفاده از یک فیلتر آب در منزل توصیه می شود.

 





:: برچسب‌ها: X ایدز، تخم مرغ، گوشت تازه، تخم مرغ، میوه ارگانیک، سبزیجات تازه ، فروشگاه اینرنتی توشه بر، فروشگاه محصولات ارگانیک ,
:: بازدید از این مطلب : 376
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 تير 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: