خواص دارچین
نوشته شده توسط : آقای شریفی

معرفی ۶ خاصیت مهم دارچین:

 

  •  بررسی ارزش غذایی دارچین

 

یک قاشق سوپ‌‌خوری دارچین حاوی : ۸ درصد کلسیم، ۶۸ درصد منگنز، ۴ گرم فیبر، ۴ درصد آهن و ۳ درصد ویتامین کا و ۱۹ گرم کالری، فاقد قند، چربی و پروتئین است. 

حتی مصرف دارچین به مقدار کم نیز دارای فواید بسیاری است و تنها خاصیت آنتی‌ اکسیدانی بهترین دلیل برای گنجاندن آن در برنامه‌ی غذایی خود می باشد. 

دارچین با توانایی خاص خود که دارد می تواند با تقلید از فعالیت انسولین در جریان خون فعالیت کرده و مانع افزایش ناگهانی سطح قند خون  گردد. افزایش و کاهش ناگهانی قند برای افراد دیابتی می تواند باعث خطرات جدی در سلامتی فرد بیمار گردد. 

جالب است بدانید که افراد غیر دیابتی نیز می‌توانند از مزایای دارچین برای تنظیم سطح انسولین در بدن خود بهره مند شوند. 

خوب است بدانید که چنانچه سطح انسولین و سطح قند خون متعادل باشد، فرد کمتر دچار هوس‌ های غذایی می شود. و احتمال پرخوری فرد را به طور چشم گیری کاهش می‌دهد.

 

شاید مایل باشید در مورد گل بابونه هم اطلاعاتی کسب کنید

 

 

  • دارچین باعث کاهش سطح قند خون می شود

 

همانگونه که در موارد بالا بیان شد وقتی سطح گلوکز در خون پایین باشد، شما هوس‌ های شدید را تجربه نخواهید کرد، و این یک امر مهم در کاهش وزن است. با کنترل کردن سطح انسولین، سطح قند خون نیز کاهش یافته. 

طبق مطالعات انجام شده اضافه کردن دارچین به هر وعده‌ی غذایی می‌تواند شاخص گلیسمی آن را تا ۲۹ درصد پایین بیاورد. خوردن مواد غذایی که دارای شاخص گلیسمی پایین هستند ، سطوح نامنظم قند خون در بدن فرد کاهش داده و این امر، شاه کلید کاهش وزن می باشد.

 

 

  •  باعث افزایش سرعت سوخت و ساز شده

 

با مصرف قرص‌ های دارچین می توان به افزایش سرعت متابولیسم کمک کرد. مصرف قرص‌های دارچین به صورت منظم، باعث می شود بدن قند و کربوهیدرات‌ها را با سرعت بسیار بیشتری متابولیزه کند. حتی بهتر، قند و کربوهیدرات‌های متابولیزه شده، توسط بدن مصرف می گردند به همین دلیل به چربی ذخیره شده تبدیل نخواهند شد. 

مصرف دارچین باعث واکنشی در بدن می‌شود که شبیه به خوردن فلفل‌ تند است. چون دارچین برای متابولیزه شدن انرژی بسیار کمی لازم دارد، با سرعت بسیار بیشتری در بدن به گردش درامده و به فرد این امکان را می‌دهد که کالری بیشتری بسوزاند. 

 

  •  باعث کاهش کلسترول LDL می شود

 

کلسترول بد(LDL) باعث جمع شدن پلاک‌های چربی در داخل شریان‌ها می شوند. وقتی که پلاک‌های چربی روی هم جمع شوند، بدن بیشتر به بیماری‌های قلبی و عروقی دچار می‌گردد. طبق آزمون بالینی انجام شده  بیماران دیابتی که به آن‌ها روزانه‌ یک دوز دارچین داده شده بود، سطح LDL پایین‌تری نسبت به سطح اولیه قبل از آزمون داشتند. 

 

  •  باعث کاهش چربی های شکم شده

 

مصرف مرتب و روزانه قرص دارچین می‌تواند به چربی شکم، بیشتر از قسمت‌های دیگر چاق بدن اثر بگذارد. طبق مطالعات  چربی احشایی دور شکم، از تمام چربی‌های بدن خطرناک‌تر است. زیرا که چربی احشایی برخلاف انواع دیگر چربی ذخیره شده در بدن ، اطراف اندام‌ها از جمله قلب و کبد را می‌پوشاند. چنانچه قلب و کبد با چربی احشایی پوشانده شوند، دیگر قادر نیستند با حداکثر توانایی‌شان کار کنند. 

طبق بررسی ها ثابت شده که دارچین چربی شکم را کاهش داده و هر چه که چربی کمتری دور شکم‌ داشته باشید، سلامتی‌ شما بیشتر است. 

توصیه های مهم در مصرف دارچین:

مصرف بیش از اندازه‌ی دارچین می تواند باعث آسیب رسیدن به عملکرد کبد در افرادی که کبدشان اسیب دیده است شده و وضعیت کبد آنها را بدتر کند. برای استفاده از مکمل های حاوی دارچین همیشه باید با مشورت پزشک انجام گردد.

مصرف بیش از اندازه دارچین باعث افزایش ضربان قلب می گردد و به همین دلیل برای افرادی که مشکلات قلبی دارند می تواند خطرناک باشد.

همچنین روغن دارچین که در غذاهای زیادی مصرف می‌کنیم اگر رقیق نشده باشد می‌تواند به بالا رفتن ضربان قلب به ویژه در کودکان منجر گردد. مصرف محلول ۲ درصد روغن دارچین برای تمام افراد بی خطر است.

مصرف زیاد دارچین همچون فلفل، زنجبیل، گل کلم، قهوه، سیر، پیاز و کدو می‌تواند حرارت بدن را بشدت بالا ببرد.

از خوردن بیش از حد چیزهایی که باعث بالارفتن حرارت بدن می شوند باید پرهیز کرد. مصرف بی رویه ادویه دارچین می‌تواند باعث افزایش حرارت بدن شده و عوارضی مثل ترک خوردن لب، تاول دهان و دور چشم و جوش زدن گردد.

مصرف دارچین در زمستان به دلیل سرمای هوا عوارض کمتری همراه دارد ، اما در تابستان احتمالا عوارض شدیدتری داشته باشد.

افراد یائسه از مصرف دارچین خودداری کنند.

در مورد عوارض دارچین برای افراد مبتلا به آلرژی باید گفت دیده شده است بعضی به دارچین حساسیت دارند و این ممکن است به یکباره پیش بیاید. عوارضی همچون چشمان مرطوب، آبریزش بینی، معده درد و جوش صورت و دست می‌باشد.

همچنین تنگی نفس یکی دیگر از عوارض آلرژیک دارچین است، که این عوارض چندان شدید نیست.

به دلیل اینکه دارچین خاصیت رقیق کننده خون دارد از آن برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می‌کنند. به همین دلیل افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند نباید دارچین مصرف نمایند.

مصرف دارچین برای زنان حامله مضر است. این ادویه می‌تواند باعث درد زایمان زودهنگام و باز شدن دریچه رحم گردد.

اگرچه دارچین داروی مناسبی برای دل درد و نفخ معده است، اما اگر این عوارض برای زن حامله باشد باید از مصرف دارچین خودداری کرد.

مصرف کم چای دارچین برای زنان باردار بی ضرر است، اما بهتر است ریسک نکنید. همچنین خوردن قرص دارچین یا استنشاق عطر دارچین هنگام حاملگی اصلا توصیه نمی گردد.

مصرف زیاد دارچین سیلان باعث پایین آمدن قند خون و ایجاد احساس سرگیجه می گردد. مطمئن شوید که بیش از ۲ تا ۳ قطره روغن دارچین را در چای خود نریخته باشید، زیرا ممکن است برای شما عوارضی به همراه داشته باشد.

در زمینه مشکلات پوستی باید گفت که همانگونه که پوست شما بعد از دست زدن به فلفل یا چیلی می سوزد ، برای روغن دارچین خالص نیز همین حالت وجود دارد.

به دلیل اینکه دارچین دارای خاصیتی مانند آنتی بیوتیک است ، به همین دلیل اگر آنتی بیوتیک مصرف می نمایید، خوردن دارچین می‌تواند باعث ایجاد تعارض شده ، زیرا دوز آن ۲ برابر می‌شود بنابراین  مصرف دارچین توصیه نمی گردد.

در پایان باید گفت که اگرچه دارچین خواص خوبی است اما باید در مصرف آن میانه روی کرده تا دچار عوارض ناشی از مصرف زیاده از حد این ادویه نشوید.

 




:: برچسب‌ها: دارچین، قندخون، فلفل، زنجبیل، گل کلم، قهوه، میوه ارگانیک، فروشگاه اینترنتی توشه بر، فروشگاه محصولات ارگانیک ,
:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 مرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: