همه چیز در مورد روغن تخم آفتابگردان
نوشته شده توسط : آقای شریفی

روغن آفتابگردان یکی از روغن‌های رایجی است که برای سرخ کردن و پخت‌وپز مواد غذایی، کاربرد گسترده‌ای دارد. پس از آن که از دانهٔ آفتابگردان روغن گرفتند، کنجاله آن را برای خوراک دام مورد استفاده قرار می‌دهند. امروزه دانه گل‌های آفتابگردان را تغییرات ژنتیکی داده‌اند و با استفاده از اصلاح نباتات، بذرهای مرغوب‌تر و در نتیجه، گل‌های بهتری تولید کرده‌اند که هم بارآوری بهتر داشته و هم در برابر بیماری‌ها و آفت‌های گیاهی مقاوم‌تر باشند.روغن آفتابگردان حاوی اسیدهای چرب اشباع شده (۵ تا ۱۶ درصد) بوده و باقی اشباع نشده می‌باشد. ما در این یادداشت سعی داریم شما را به طور کامل با روغن آفتابگردان آشنا کنیم پس با ما همراه شوید. 

خاستگاه تخم آفتابگردان

سرخ پوستان آمریکا این گیاه را بخاطر تخم آن که بمصرف غذا می‌رسد، می‌کاشتند و پرورش می‌دادند.آفتاب‌گردان گیاهی است یکساله و تا حدود سه متر رشد می‌کند. گل آن درشت و زیبا و بقطر ۳۵ سانتیمتر می‌باشد. در وسط گل قرمز رنگ آن دایره‌ای قهوه‌ای رنگ وجود دارد که تخم‌های آفتاب‌گردان دو را دور آنرا گرفته‌اند.. این گیاه در اکثر نقاط دنیا وجود دارد. از تخم آفتاب‌گردان روغن گرفته می‌شود که اشباع نشده است و برای پخت و پز مناسب است.

روغن آفتابگردان

این روغن پرکاربردترین روغن سرخ کردنی در بین ایرانی‌ها است. روغن آفتابگردان به دلیل تحمل بالای حرارت و اکسید نشدن سریع، از سال ۱۸۳۰ در روسیه به تولید صنعتی رسید. روسیه و اوکراین جزو بزرگ ترین تولیدکنندگان روغن دانه آفتابگردان در دنیا محسوب می‌شوند. حواستان باشد که روغن آفتابگردان هم مانند سایر چربی‌ها کالری نسبتا بالایی دارد و ریزمغذی‌های مفید موجود در آن، نباید باعث استفاده بیش از حد آن در برنامه غذایی شما شود. وجود سطح بالایی از ویتامین E و پایین بودن سطح چربی‌های ترانس و اشباع در این روغن باعث شده متخصصان تغذیه آن را به عنوان یکی از بهترین روغن‌های دوستدار قلب معرفی کنند.در فروشگاه محصولات ارگانیک میتوان بهترین روغن را تهیه کرد. 

چربی‌ها:

روغن آفتابگردان، چربی‌های اشباع کم و چربی‌های غیراشباع سالمی دارد. روغن آفتابگردان لینولئیک، مقادیر بالای چربی‌های چندغیراشباع، به‌ویژه اسیدهای چرب امگا۶ دارد که در فرآیندهایی مانند ساخت موهای محکم و درمان زخم‌ها نقش‌دارد. روغن آفتابگردان با اولئیک بالا، بیشتر از چربی تک‌غیراشباع و امگا۹ که برای حفظ حافظه، جلوگیری از سرطان و کاهش فشارخون موثر است، تشکیل‌می‌شود.

 آنتی‌اکسیدان و مواد شیمیایی گیاهی:

آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی گیاهی، با مبارزه با رادیکال‌های آزاد، دربرابر بیماری‌ها از بدن محافظت‌می‌کنند. روغن آفتابگردان، حاوی طیفی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی گیاهی مانند ویتامین E، بتائین، اسیدفنولیک، کولین، آرژنین و لیگنان‌ها است. این‌ها، توانایی مبارزه با سرطان‌ها، تقویت حافظه و افزایش سلامت قلبی‌عروقی را دارند. سطح بالای آنتی‌اکسیدان و مواد شیمیایی گیاهی، روغن آفتابگردان را به انتخابی عالی برای افزایش مواد مغذی غذا، تبدیل‌می‌کند. روغن آفتابگردان، به‌دلیل خواص زیاد برای سلامتی، پوست و مو، یکی از سالم‌ترین روغن‌ها محسوب‌می‌شود و معمولا به دیگر روغن‌های سنگین‌تر مانند روغن‌های نارگیل، بادام، گل‌رنگ و زیتون ترجیح‌ داده‌می‌شود.

 





:: برچسب‌ها: روغن آفتابگردان، خرید روغن، قیمت روغن، فروشگاه اینترنتی توشه بر ,
:: بازدید از این مطلب : 283
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: